Evaluatie 18-daagse watervasten – het breken en de effecten

Het is inmiddels vijf maanden geleden dat ik de 18-daagse watervasten heb afgerond. In deze blog vertel ik hoe ik het breken van de vasten heb ervaren, welke effecten van de watervasten ik uiteindelijk heb gemerkt en natuurlijk hoe het nu met me gaat!

Het breken van de watervasten

In mijn laatste blog beschreef ik al dat ik het breken van de vasten heb gedaan met soep. Het wordt afgeraden om na een lange vasten snel weer vast voedsel te eten. Omdat je spijsverteringsstelsel nog niet volledig functioneert, moet het systeem eerst weer even opstarten.

Ondanks dat ik de kennis bezit over hoe ik de watervasten het beste kon breken, was mijn behoefte aan vast voedsel te groot. Dus heb ik op de eerste dag na het breken van de vasten ook al wat kokosyoghurt gegeten. In de avond heb ik zelfs wat zuurkool gekookt! 

Maar of dit nu slim was…

De wilskracht was op

Nadat ik had besloten om de vasten te breken, was de knop om. Het lukte me niet langer om op wilskracht het breken van de vasten te doen zoals wordt geadviseerd. Achter was dat niet het beste idee.

Want het is waar. Na een achttien-daagse watervasten is het eten van vast voedsel niet waar je buik blij van wordt. Ik werd ‘beloond’ met buikkrampen. Mijn darmen konden het voedsel wat mijn maag had verwerkt nog niet aan.

Auw…het heeft een paar dagen geduurd voordat mijn spijsvertering (lees: ontlasting) weer goed op gang kwam.

Anderzijds voelde het ook gewoon goed om weer voedzame voeding tot me te nemen. Het was dubbel. Enerzijds wilde ik alles rustig opbouwen, anderzijds voelde ik zo sterk die behoefte aan eten, aan mezelf voeden en weer aansterken.  

Soepjes en doorgekookte prutjes

De eerste week heb ik daarom voornamelijk groentesoep, wat fruit en kokosyoghurt gegeten. De groenten in de soep kookte ik goed door, zodat ze makkelijker te verteren waren. De soep breidde ik na een paar dagen uit met rijstnoedels.

En stiekem at ik ondertussen voorzichtig wat noten of een rijstwafel.

Het breken van de vasten heb ik uiteindelijk dus gewoon op mijn eigen wijze gedaan. Aan het einde van de week had ik voor mezelf een heerlijke poke bowl gemaakt, met een lekker stukje rauwe zalm en wat rijst. Zo iets simpels, maar zo fijn!

Soep eten na watervasten is heel fijn.
Doe het rustig aan met vast voedsel na een watervasten.
Soepjes of goed doorgekookte groenteprutjes zijn het fijnst voor je lijf.

De effecten van de watervasten

Als je mijn eerdere blogs over vasten hebt gelezen, dan weet je dat het doel van mijn vasten was om mezelf van mijn eczeem en andere laaggradige ontstekingsreacties in mijn lichaam te verlossen.

Na de watervasten is mijn eczeem wel iets rustiger is geworden. Maar van een significante verbetering van al mijn klachten kon ik absoluut niet spreken.

Tegenvaller…want in gedachten zou ik na de watervasten de meest vitale persoon op aarde zijn!

Eczeem

Toch is er goed nieuws! Want nu vijf maanden verder is mijn eczeem behoorlijk opgeknapt. Het is niet weg en ik reageer nog steeds heftig op bepaalde voeding (met name suiker…of eigenlijk gewoon wijn). Maar als ik mezelf voed met de juiste voeding, gaat het goed.

Dit heeft met verschillende zaken te maken.

Allereerst ben ik er nog steeds van overtuigd dat door het watervasten mijn lijf de kans heeft gekregen om tot rust te komen. Met name mijn spijsverteringsstelsel heeft alle tijd gekregen om te herstellen. Om bij te komen van o.a. alle antibiotica die ik heb gebruikt i.v.m. huidproblemen.

De acceptatie van mijn eczeem

Naast dit heeft het watervasten me ook op een diepere laag in contact gebracht met de manier waarop ik met mijn klachten om ga. Ik ben me gaan beseffen dat ik juist door zo hard te werken aan mijn herstel, er van acceptatie geen sprake is.

In de komende blog vertel ik je over mijn proces in het accepteren van mijn klachten. Dat is niet van de één op de andere dag gaan.

Ironisch, maar juist doordat ik mijn eczeem een plek heb gegeven in mijn leven, lijkt het minder te zijn geworden. Er is minder weerstand, het mag er zijn.

Neemolie is heel fijn bij huidaandoeningen.
Ik gebruik nu neemolie voor mijn eczeem.
Het ruikt een beetje heftig (lees: stinkt), maar het werkt!

Neemolie

Naast deze twee zaken kwam ik ergens in april in contact met neemolie. Neemolie is afkomstig van de zaden van de neemboom. Deze olie bevat tal van therapeutische eigenschappen. Koudgeperste neemolie hydrateert je huid optimaal bij huidaandoeningen.

De olie is rijk aan natuurlijke voedingswaarden, waardoor de olie tal van huidaandoeningen zoals eczeem, psoriasis, droge huidschilfers en droge huidaandoeningen kan verhelpen. In deze blog van Urban African Naturals lees je nog veel meer over neemolie.

(O.a. waarom het zo stinkt 😉 De geur is de reden is dat mijn neefjes niet meer met me willen knuffelen als ik het net heb opgesmeerd…je moet er wat voor over hebben.)

Kokosolie

De afgelopen jaren heb ik ontzettend veel verschillende crèmes geprobeerd. Tot aan mijn dertigste smeerde ik met corticosteroïden crème die de huisarts me voorschreef. De laatste jaren gebruik ik alleen nog maar natuurlijke producten. Tot aan de neemolie was ik het meest tevreden met deze kokosolie van Puur Mieke.

Kokosolie heeft een antibacteriële werking. Nadat ik deze kokosolie een tijdje had gebruikt voor mijn huid, merkte ik een zekere verbetering. Na een tijdje was het effect van de verbetering wel weg en was het vooral nog een fijne crème om mijn huid wat vet te houden (en natuurlijk om lekker in te koken).

Laat ik duidelijk zijn: ik ben absoluut geen voorstander van het willen oplossen van huidproblemen vanaf de buitenkant met crèmes en zalfjes. Laaggradige ontstekingen zijn de oorzaak zijn van dit soort klachten en die los je natuurlijk het beste op door aan de binnenkant van je lijf te werken.

Toch heb ik nu met de neemolie wel gemerkt dat het net even een extra zetje in de rug kan zijn om het herstel te bevorderen.

Voordat ik de neemolie gebruikte merkte ik dat de wondjes op mijn huid gewoon niet herstelden. Sinds de watervasten heb ik geen hevige uitbraken meer gehad, maar het kwam ook niet volledig tot rust. De neemolie heeft daar echt verandering in gebracht!

En daar ben ik echt nog altijd heel blij mee 🙂 

Slaap

Het grootste effect van de watervasten zit voor mij in de kwaliteit van mijn slaap. Sinds de watervasten slaap ik echt een heel stuk beter!

Voor en tijdens de watervasten heb ik behoorlijk slechte nachten gehad. Zowel in het aantal uren dat ik sliep als de kwaliteit ervan. Maar als ik nu de kwaliteit van mijn slaap vergelijk met hoe ik sliep voordat ik ging vasten, dan is die behoorlijk verbeterd.

Het grootste verschil is dat ik er ‘s nachts bijna niet meer uit hoef om te plassen, waardoor ik langer slaap. Ik word nog steeds niet uitgerust wakker, waardoor mijn dagelijkse een middagslaapje nog in mijn systeem zit.

Toch, als ik ‘s avonds goed voor mezelf zorg (door bijvoorbeeld op tijd alle beeldschermen weg te doen en geen telefoongesprekken meer met mensen te voeren) val ik gemakkelijk in slaap.

En niet onbelangrijk: ik word de volgende ochtend pas weer wakker. Wat een genot!

Gewrichten en pezen

De ontstekingen in mijn pezen lijken niet vooruit te zijn gegaan door het vasten. Nu vijf maanden verder is het ietwat bijgetrokken, maar ik kan nog steeds niet langer dan zo’n tien minuten pijnvrij wandelen of verder dan tien kilometer fietsen.

Wel heb ik gemerkt dat mijn polsgewrichten een stuk fijner aanvoelen. Voor de vasten was met name mijn rechterhand wat opgezet en stijf, alsof er vocht in zat. Dit is nu niet meer zo 🙂

Ik denk dat dit komt door de autofagie die optreedt tijdens het vasten. In deze blog van Holistik lees je meer over dit wonderlijke proces, waarbij – heel kort door de bocht – je lichaam ‘zieke’ cellen gaat recyclen.

Het proces van autofagie treedt op bij vasten.
Bij autofagie breken cellen zichzelf (deels) af om eigen onderdelen te (her)gebruiken. Dit proces kan je bereiken door de vasten. In 2016 kreeg een Japanse wetenschapper de Nobelprijs voor fysiologie en geneeskunde voor de ontdekking van autofagie.

Eind goed al goed?

Al met al ben ik op de goede weg. Mijn lichaam geeft signalen van herstel af. Mijn huid wordt rustiger en mijn slaap is beter. En als ik bewust omga met het opbouwen van de belastbaarheid van mijn pezen, dan treedt ook daar verbetering op.

Natuurlijk had ik gewenst dat na de achttien-daagse watervasten van mijn klachten was herstelt. Na alles wat ik had gelezen over de effecten van vasten, had ik dit eigenlijk ook wel een beetje verwacht. Misschien wat naïef…of misschien was de wens gewoon zo groot!

Ondertussen kabbel ik lekker verder in mijn herstel. Ik blijf me verdiepen in de materie. Zowel op het gebied van kennis over herstel, als ten aanzien van het mentale proces.

E-book ‘Een kusje voor de pijn’

Inmiddels zie ik in dat de wens tot herstel en tegelijkertijd berusten in mijn klachten op gespannen voet met elkaar staan.

Een verhaal hierover schreef ik op in het e-book ‘Een kusje voor de pijn’. Het schrijven aan dat stuk gaf me het grootste geschenk dat ik de afgelopen maanden kreeg: de acceptatie van hoe ik me voel.

Het is geen succesverhaal. Wel een eerlijk verhaal. Via deze link kan je het e-book (gratis) aanvragen. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt!

p.s.: Alvast een kleine vooruitblik! Ik ben net begonnen met het slikken van visolie van Eqology. In alle eerlijkheid ben ik hier met enige scepsis mee begonnen…maar tegelijkertijd ben ik ook mega nieuwsgierig en onder de indruk van het bedrijf. Binnenkort deel ik mijn eerste ervaringen (en alles wat ik tot nu toe heb geleerd over de wereld van omega’s) hier!

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *